آخرین اخبار

آزادگان عالم در خیمه حسین اند (ع)

در دهه اول محرم، حضور مردم در مراسمات عزاداری یکی از جلوه‌های خاص مشارکت اجتماعی در جامعه شیعیان و به خصوص جامعه ایرانی است و این مراسمات، با آداب و رسوم خاص، در سراسر کشور برگزار می‌شوند. هر منطقه از ایران در این ایام روش‌های خاصی برای عزاداری از جمله نخل‌گردانی، چوب زنی و … […]

اشتراک گذاری
10 جولای 2024
20 بازدید
کد مطلب : 351

در دهه اول محرم، حضور مردم در مراسمات عزاداری یکی از جلوه‌های خاص مشارکت اجتماعی در جامعه شیعیان و به خصوص جامعه ایرانی است و این مراسمات، با آداب و رسوم خاص، در سراسر کشور برگزار می‌شوند. هر منطقه از ایران در این ایام روش‌های خاصی برای عزاداری از جمله نخل‌گردانی، چوب زنی و … دارد.
مراسمات چهارپایه خوانی در بازار سنتی قزوین، چهل منبر، طوق درآوردن، طبق گردانی و طشت گذاری، شور گرفتن پای چنار خونبار زرآباد، سوگواری زنانه، علامت‌کشی و برخی آیین های دیگر نیز از جمله مراسمات قزوین در این ایام است. به علاوه، مرسوم است که در آغاز ماه محرم، مناطق مختلف شهری و مساجد و حسینه ها به رنگ‌های سیاه پوشانده می‌شوند. در هر کوچه و خیابان، مردم بیرق‌های عزای حسینی را با رنگ‌های سیاه یا سرخ که نمادی از عشق و ارادت به اهل‌بیت هستند، به اهتزاز در می آورند.
نشانه ای که اثبات می کند عشق اهل بیت و به خصوص سیدالشهداء ع در رگ و ریشه این مردم همچنان وجود دارد.امسال نیز مشابه سالهای پیشین شورای اسلامی شهر و شهرداری قزوین کوشیده اند بدون آنکه خود متولی برگزاری مراسمات عزای سیدالشهداء شوند از طریق هیأت های خودجوش مردمی به برگزاری این اجتماعات کمک کنند.
معتقدم که باید از مراسمات عزای حسینی باید برای آشنایی مردم با مسایل روز جامعه سود جست. همان اتفاقی که زمینه ساز ایجاد نهضت انقلاب اسلامی شده بود و در این زمینه مبلغان دینی و مداحان اهل بیت نقش ویژه تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *